Popredný turecký politický satirický časopis LeMan zverejnil nedávno na titulke karikáturu ženy, ktorá sa zúfalo pozerá na hygienickú vložku letiacu vo vzduchu. Kresba je narážkou na hospodárske otrasy, ktoré spôsobili, že menštruačné potreby sa stali nedostupným a luxusným tovarom pre významné množstvo tureckých žien. Redakcia časopisu titulkou zároveň reagovala na kampaň za bezplatné hygienické pomôcky, ktorá sa v Turecku spustila začiatkom roka.
Keď turecké aktivistky pred pár dňami žiadali pred parlamentom bezplatné menštruačné pomôcky, odvolávali sa na prudké zvýšenie cien týchto výrobkov o 50 percent. „Vložky a tampóny nie sú luxus, ale základná potreba,“ a „Nebudeme mlčať, nenecháme sa zastrašiť ani podriadiť,“ skandovali členky skupín Campus Witches (Čarodejnice z kampusu) a Mor Dayanışma (Fialová solidarita). Turecká polícia niekoľko z nich zadržala.
Inflácia v Turecku minulý mesiac prekročila mieru 36 %, čo je najviac za posledných takmer 20 rokov. Okrem hygienických potrieb stúpla aj cena základných tovarov a služieb od zeleniny a pečiva až po elektrinu a verejnú dopravu. Menštruačné výrobky navyše patria medzi tovar, na ktorý vláda ukladá najvyššiu DPH vo výške 18 %. Aktivistky poukazujú na to, že tieto výrobky pritom patria k základným potrebám, na ktoré po novom nedosiahnu tie najnúdznejšie, teda chudobné ženy, študentky či utečenkyne. Şeyma Duman z výskumnej organizácie Deep Poverty Network, ktorá iniciovala stretnutia s vyše sto rodinami, tvrdí, že v súčasnosti nemá prístup k hygienickým vložkám až 82 percent žien.
Narastajúci problém podnietil miestne úrady, aby hygienické vložky zaradili na zoznam pomôcok, aké sa poskytujú ľuďom v núdzi. Miestny úrad istanbulskej mestskej časti Küçükçekmecezas minulý týždeň spustil kampaň pod heslom „Hygienické vložky nie sú luxus, ale základná potreba“, ktorej cieľom je uspokojiť potreby približne 10 000 žien v štvrti. Na niektorých univerzitách študentky umiestnili na toaletách „solidárne krabičky“, z ktorých si spolužiačky môžu bezplatne vziať hygienické vložky, a zorganizovali demonštrácie. V uliciach Ankary sa môžete stretnúť s grafitmi, ktoré vyzývajú, aby boli hygienické vložky poskytované zadarmo.
O výške dane na hygienické potreby sa v krajine diskutuje aj na najvyšších miestach. Tému otvorila opozičná politička Candan Yüceer návrhom zákona, ktorý zahŕňa zníženie 18-percentnej dane na menštruačné produkty na 1 percento. Turecká vláda zas vydala na margo zdražovania a nedostupnosti hygienických potrieb niekoľko kontroverzných vyhlásení. Zvládnuť prudký nárast cien vraj možno tak, že sa ľudia uskromnia: majú menej jesť a nakupovať. „Čo teraz povedia ženám? Aby používali dve vložky denne namiesto šiestich a dostali vaginálnu infekciu alebo aby si menili tampóny každých šesť hodín namiesto každých dvoch a riskovali toxický šok?“ pýta sa vo svojom texte novinárka Ayşen Şahin z tureckého denníka Evrensel.
Problém prístupu k hygienickým vložkám sa za posledné desaťročie rozrástol. Situáciu zhoršila aj pandémia, počas ktorej niektoré turecké supermarkety zapečatili oddelenia s hygienickými vložkami, pretože tie nespadajú medzi základné tovary. V jadre problému je však neznalosť sexuality a ženskej fyziológie a stigmatizácia menštruácie a menštruujúcich žien. Predavači a predavačky v krajine ešte donedávna balili hygienické vložky do papiera alebo ich dávali do čiernych igelitiek, akoby chceli zakryť niečo zahanbujúce.
Menštruačná chudoba sa týka celého sveta, nielen Turecka. Pribúdajúce problémy, ktoré dnes spoločnosť rieši na poli medicíny a ekonomiky, ešte viac zvýrazňujú potrebu zabezpečiť polovici populácie základné potreby na dôstojnú existenciu.
Vložky a tampóny sú v súčasnosti zadarmo v nasledujúcich 11 krajinách.