FEMINISTKY.SK

Je lepšie byť starý a radikálny ako mladý a apolitický
March 21st, 2022
276212426_4999260200162318_5738084652636516451_n.jpg

Na pódium pred rozvášnený dav sa postaví útla takmer bielovlasá starenka vo voľnom tričku a rifliach. Predstaví sa ako Mary Morello, spomenie, že má po deväťdesiatke a na scénu uvedie „najlepšiu kapelu v skurvenom vesmíre“, teda Rage Against the Machine, v ktorej pôsobí jej syn Tom. Napriek roztrasenému zovňajšku pôsobí drsnejšie ako slávna rapmetalová zostava, ktorá vzápätí prichádza na scénu.


277103253_4999268846828120_7990333192939538260_n.png


„Ľavicová radikálka”, „anti-autoritárska búrliváčka” či „partizánka slobody slova”, ale aj „beloška s radikálnym hlasom,“ ako ju raz nazval jej syn. Dnes 99-ročná aktivistka Mary Morello sa narodila v roku 1923 v v malom poľnohospodárskom a baníckom meste Marseilles v štáte Illinois. Po získaní titulu z afrických a latinskoamerických/peruánskych dejín na Loyolskej univerzite v Chicagu cestovala po celom svete a vyučovala angličtinu. Podľa jej syna Toma počas Veľkej hospodárskej krízy pomáhala ľuďom bez domova a podporovala boj baníkov vo svojom štáte. V nasledujúcich rokoch bola aktívnou bojovníčkou proti fašizmu a rasovej segregácii. V šesťdesiatych rokoch sa angažovala v hnutí za občianske práva a v NAACP a zúčastňovala sa ako aktivistka Chicagskej mestskej ligy.


Počas kenského povstania Mau Mau stretla bojovníka za nezávislosť krajiny Ngetheho Njorogeho, za ktorého sa neskôr vydala. V roku 1964 sa usídlili v Harleme v New Yorku, kde sa im narodil syn Tom. Dvojica sa rozviedla o rok neskôr, keď mal jeden rok. Mary sa so synom presťahovala do Libertyville v Illinois, malého predmestia severne od Chicaga. Tom bol v tom čase síce iba malé dieťa, ale nikdy nezabudol na to, ako sa jeho mamy zvedaví zadubenci v malom mestečku pýtali, odkiaľ ho má a či bol adoptovaný. Vytočená Mary sa na nich osopila: „Je z môjho lona, z môjho vlastného mäsa a krvi!“ Keď štvorročného Toma v škôlke šikanovalo dievča, ktoré ho oslovovalo hanlivým slovom na „n“, Mary mu na to povedala, že by sa podobne ako Malcolm X mal brániť. Vzal si to k srdcu.

276317407_4999254833496188_7296478868843961380_n.png


Napriek početným učiteľským skúsenostiam z celého sveta však mala problém nájsť si prácu, pretože, čuduj sa svete, americký Stredozápad bol v 60. rokoch plný rasizmu. „Ponúkli mi prácu učiteľky na niekoľkých predmestiach, ale v podstate mi povedali, že ako rasovo zmiešaná rodina budeme musieť žiť inde,“ vysvetlila Mary. Napokon sa jej podarilo zamestnať na Libertyvillskej strednej škole, kde vyučovala spoločenské vedy a dejiny USA. Bola známa ako radikálka, keďže do vyučovania vnášala svoj kritický pohľad na svet a nerešpektovala predpísané učebné osnovy. „Keď vláda v 80. rokoch vydávala množstvo propagandy o tom, čo sme robili v Salvádore a Nikarague, Mary nám rozprávala inú stránku príbehu,“ spomína študentka Maureen Herman, ktorá neskôr hrala v rockovej skupine Babes in Toyland. „Bola dosť ľavicová a prezentovala veci, ktoré by bežná učiteľka nepovedala, a tak, že z toho doteraz čerpám.“ Maryinou motiváciou bolo vždy hovoriť a robiť to, čo je správne pre jej blížnych, a to podľa nej nebolo až také „radikálne“. „Vždy som bola socialistka, čiže som si vždy myslela, že každý má právo žiť v slušnom dome v bezpečnej štvrti,“ povedala.


V roku 1985, teda dva roky predtým, než dala Mary v škole výpoveď, vznikol spolok Parents Music Resource Center, ktorý sa snažil cenzurovať hudobnú scénu od Cyndi Lauper cez Judas Priest až po Princa pre ich „oplzlé“ texty. Skupinu tvorili tzv. „washingtonské manželky“, teda Tipper Gore, manželka Ala Gora, Susan Baker, manželka ministra financií Jamesa Bakera, Pam Howar, manželka washingtonského realitného makléra Raymonda Howara, a Sally Nevius, manželka bývalého predsedu samosprávy D.C. Johna Neviusa. Mary po dvoch dekádach opustila prácu učiteľky a založila organizáciu Parents for Rock and Rap, ktorá bola protiváhou cenzorského úsilia štvorky z Washingtonu. „Keď sa v demokracii začne cenzurovať, kde sa to zastaví? Zdá sa, že väčšina súčasnej hudby hovorí o problémoch, ktorým vláda a určité vrstvy v Spojených štátoch nedokážu alebo nechcú čeliť. Rock a rap odrážajú myslenie našej mládeže. Možno by sme mali mladým umožniť, aby si svoju hudbu užívali, a nepliesť sa do nej,“ vyhlásila. Mary verila, že o tom, akú hudbu počúvajú deti, by mali rozhodovať rodičia, a nie nejaká organizácia zvonku.


V roku 1999 sa zapojila do diskusií o uväznení odsúdenca na smrť Mumiu Abu-Jamala, ktorý bol v roku 1982 odsúdený za to, že zastrelil filadelfského policajta. Mnohí ľudia mali pocit, že bol odsúdený neprávom a že je obetným baránkom. „Keď zastrelia policajta, niekoho musia odsúdiť. Ako hovorí môj syn Tom, všetko racionálne myslenie ide von oknom. Zabitie policajta sa nelíši od zabitia akéhokoľvek iného človeka. Svoje povolanie si predsa vyberajú,“ komentovala situáciu Mary.


Mary Morello neváhala kričať do sveta svoj názor a svoje okolie nútila dovidieť za hranice konzervatívnych, homogénnych predmestí.


Tom Morello o svojej mame pre The New York Times.


Mary Morello uvádza na scénu Rage Against The Machine.


ZDROJE:

https://www.facebook.com/vdevilmagic/posts/3024407014537782

https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-2000-07-02-0007070469-story.html