FEMINISTKY.SK

Najútočnejší hokejový sexizmus
May 6th, 2011

Autorky: Zuzana Maďarová, Ľuba Kobová

Už niekoľko dní sa v Bratislave pred hokejom nedá ujsť. Fanúšikovia a fanúšičky, obmedzená doprava, fanzóny, slovenské vlajky v oknách, na spätných zrkadlách, tričkách, lícach, a dokonca aj na očných viečkach. Majstrovstvá sprevádza aj ďalšie špecifikum – ženské telá, ktoré vraj predajú všetko, možno aj neúspešné hokejové mužstvo. Naozaj musí k hokeju patriť aj sexizmus?

„[V] reklamách zacielených na mužov vystupuje žena ako sexuálny objekt alebo doplnok ponúkaného tovaru. Vystupuje ako ´pútač pozornosti´ alebo ´módny doplnok´, ktorý s propagovaným výrobkom nijako nesúvisí,“ píše Andrea Žačoková v knihe Žena nie je tovar. Všetky ukážky hokejových sexizmov, ktoré feministky.sk vybrali, sú podľa ich tvorcov určené pre mužov. Či už ide o údajnú stávkovú kanceláriu, podniky alebo výrobky stavebnej chémie. Dokonca aj súťaž krásy. Ženy sú v nej totiž len pútačom pre vyšší cieľ – pre hokej.

Ak aj vám prekáža sexizmus na každom rohu, ak neznesiete, že majú ženy menšiu hodnotu ako puk na ľade, hlasujte za najútočnejší hokejový sexizmus!

[poll id="2"]

A ak ste našli iné ukážky, ktoré by sa k tomuto výberu hodili, doprajte im priestor v komentároch.

Zahanbený (alebo hanebný?) víťaz tejto súťaže nezostane bez povšimnutia. S veľkou slávou a za pozornosti médií ho pozveme na odovzdávanie ceny Sexistický puk. Hlasovanie bude prebiehať do konca majstrovstiev, t.j. do 15. mája 2011 (vrátane).

Best party with live DJ every night

 

Zadávateľ: Kartell Club, Bratislava

Agentúra: ?

Médium: internet

Komentár, Ľuba Kobová: Grafik či grafička sa s reklamou pre Kartell Club, ktorý má byť luxusným nočným podnikom v centre Bratislavy, veľa netrápili. Zdvojenie maskota majstrovstiev – vlka – má pravdepodobne vyvážiť to, že žena na obrázku má dve prsia a nie jedno. Telo modelky s neslovansky blond vlasmi je súmerne rozčlenené na tri časti a vyfarbené trikolórou a štátnym znakom Slovenska. Na reklame zaujmú najmä nejasné kontúry hokejistov (na jednom drese je čitateľné „Štrbák“) v pozadí. Anglický jazyk reklamy je znakom premyslenej obchodnej stratégie: zahraničným návštevníkom, ktorí si pochvaľujú, čo všetko tu za euro kúpiť, ponúkame zo Slovenska len to najlepšie – polonahé ženy. Eduard Kukan s Adrianou Sklenaříkovou by sa nemuseli hanbiť.

Zdroj: citylife.sk, 4. 5. 2011

 

 

Bodyček!

Zadávateľ: Bet-at-home.com

Agentúra, produkcia: Galaxy Casting

Médium: internet (osporte.sk, hokejportal.sk, futbalportal.sk, sportal.sk, sports-info.sk, sport.aktuality.sk, sport.pravda.sk, webnoviny.sk, esport.sk, livescore.sk, livevysledky.sk, tenisinfo.sk, slovaknhl.sk, topfutbal.sk, slovakkhl.sk, onlajny.sk, pluska.sk, hokej.sk, f1.sk, profutbal.sk, sport7.sk, futsalslovakia.sk; spravujú vydavateľstvá Ecopress, Ringier, Bauer Media SK, Perex, Spoločnosť 7 plus); citylighty, bilbordy (spravuje Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy); fólie na električkách (spravuje Dopravný podnik Bratislava)

Komentár, Ľuba Kobová: Niektoré reklamy využívajú ženské telo bez jeho uvedenia do hlbších súvislostí okrem súvislosti jedinej – a to, že holé baby fungujú. Ale sú tu aj reklamy typu Bodyček!, ktoré hovoria jasnou rečou. „Získajte bonus!“ Čo je to ten bonus, po čom sa majú ísť – asi muži – utĺcť? Bežná feministka by si povedala, že je to jasné, bonusom je – ako obyčajne – žena, prípadne sex s ňou. Webová stránka propagovanej spoločnosti zase hovorí, že má ísť o pripísanie bonusu 50 % z výšky vkladu na stávkový účet. Medzi feministkami stávkujúcimi na internete sa však povráva, že Bet-at-home v skutočnosti nie je stávková firma (koniec koncov na svoju činnosť na Slovensku nemá ani licenciu), ale „bodyček“ je názvom novovznikajúceho žánra porno produkcie distribuovanej na internete. Zahŕňa aspoň dvoch sexuálnych partnerov – jeden z nich musí mať na hlave hokejovú prilbu, druhý má mať zase v ruke hokejku.

Zdroje: feministky.sk, bet-at-home.com, facebookovská stránka Galaxy Casting, Bodyček slovenskej legislatíve v priamom prenose: tlačová správa Asociácie spoločností prevádzkujúcich kurzové stávky v SR (Mediálne.sk, 5. 5. 2011)

 

Futbal, pivo a baby!

Zadávateľ: All Stars Cafe

Agentúra: ?

Komentár, Ľubica Kobová: Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tento bilbord sa do nášho výberu nehodí. Opak je pravdou. All Stars Cafe okázalo ignoruje prchavosť dva týždne trvajúcich hokejových majstrovstiev a potvrdzuje nadčasové hodnoty ctené slovenskými mužmi – viacsezónnosť futbalu a ženami často nedoceňovanú schopnosť mužov oceniť vkusný výstrih. Zvislé čierne a biele pruhy na kostýme modelky-čašníčky vhodne zoštíhľujú objemnejšiu hornú časť trupu. Zoštíhľujúci efekt podčiarkuje aj „odrezanie“ jednej ruky z obrazu. Polliter vo viditeľnej ruke modelky-čašníčky však dáva tušiť, čo má v ruke druhej – asi to bude opäť polliter. (Alebo je skutočnosť o dačo horšia a čašníčka odháňa dotieravých zákazníkov?) Reklamkári, žiaľ, nevyužili plný potenciál pekného mladého ženského tela. Krátka plisovaná suknička naznačuje, že toho veľa nezakrýva. Prečo sa neosmelili a neodkryli chodcom a chodkyniam na Mýtnej ulici nezakryté? Koľko rafinovanosti od nich ešte možno čakať a vôbec, koľko rafinovanosti unesie feministka?

Zdroj: feministky.sk, 5. 5. 2011

 

Miss hockey 2011

Organizátor: Hugo Model Agency

PR agentúra: Access Promo Production

Médium: internet (webová a facebookovská stránka Miss hockey 2011), SMS

Komentár, Zuzana Maďarová: „Miss hockey, ako sprievodné podujatie zatraktívni tento hokejový a hokejbalový sviatok ešte viac. Vytvorí pozitívny obraz o krajine, jej službách a spoločnosti. Dáva možnosť širšej propagácie MS 2011 doma na Slovensku, ale aj v zahraničí.“ O akých službách majú finalistky hokejovej miss vytvoriť pozitívny obraz, webová stránka súťaže nehovorí. Hlavne, že „my sme tu doma“ a že tu doma máme ešte aj krásne baby, ktoré nám urobia reklamu aj v zahraničí. Môžu chodiť v bikinách, keď chcú, a na rozdiel od iných miss sa môžu aj priobliecť – ak si chcú nasadiť hokejové dresy. Hokejka do ruky a....na ľad? NIE! Ženské na ľad? Na mólo, predsa! Veď treba robiť hokeju, spoločnosti, službám a krajine reklamu. Ešteže sa tí hokejisti majú na koho spoľahnúť, keď sa im nedarí. Lebo bez správneho „ženstva“ sa ani hokejové „mužstvo“ nezaobíde a niekto reputáciu krajiny musí zachraňovať...

Zdroj: misshockey.sk, 5. 5. 2011

 

Fandi Slovensku s nami

Zadávateľ: Henkel Slovensko, spol. s r.o.

Agentúra: ?

Médium: internet, bilbordy

Komentár, Zuzana Maďarová: Interpretácií reklamy Fandi Slovensku s nami môže byť niekoľko. Podľa jednej má žena na obrázku pritiahnuť pozornosť mužov, ktorí vo väčšine používajú a nakupujú stavebnú chémiu. Ale možno by sme našli aj inú interpretáciu. Tak schválne. Žena na reklamnom banneri sa teší z toho, že jej partnerka – milovníčka rôznych športov vrátane hokeja – odišla povzbudzovať svoje kolegyne hokejistky (pozn. Open Office nepozná slovo hokejistky) na štadión Žanety Malachovej-Nemcovej, najlepšej hokejistky 20. storočia na Slovensku. Teraz sa môže pustiť do dokončovania niektorých stavebných prác v ich prerobenom byte a použije pri tom daný produkt... Súhlasil by zadávateľ reklamy s takouto predstavou? A kúpila by si opísaná žena produkt, ktorý by mal takýto bilbord?

Zdroj: podfandit.sk, 5. 5. 2011[gallery link="file" columns="1"]