FEMINISTKY.SK

Pandemická cykloparita
September 23rd, 2021
ženy na bicykli

Práve sa skončil Európsky týždeň mobility a my sa ohliadneme za tým, ako to vyzerá s podielom mužov a žien na dvojkolesových tátošoch.

V porovnaní so ženami používajú muži bicykel niekoľkonásobne častejšie. Nepomer cyklistov a cyklistiek bije do očí u nás aj v zahraničí: všimnite si to napríklad dnes po ceste z roboty. To, že sú cyklisti v prevahe, odráža spôsob, akým tradičné rodové normy stále ovplyvňujú náš život.

Očakáva sa, že ženy dorazia do práce voňavé a upravené, čo môže byť po dlhých spotených jazdách náročné. Ich dochádzanie zvyčajne zahŕňa aj viac zastávok (nákupy a rôzne vybavovačky). A nehovoriac o tom, že mávajú nezriedka na starosti rozvoz školopovinných detí.

Pandémia však pomer cyklistov a cyklistiek mení. Dáta za Slovensko síce nepoznáme, no štatistiky z Británie a Ameriky ukazujú, že bicykle dnes využíva oveľa viac žien ako v minulosti. V roku 2020 vzrástol počet cyklistických výjazdov Angličaniek až o vyše 50 %. A aj keď stále platilo, že muži jazdili častejšie, zaznamenali „len“ dvojnásobne viac jázd (v roku 2019 absolvovali trojnásobne viac výjazdov ako ženy).

Vysvetlenie? V čase pandémie sa cítia ženy na bicykli bezpečnejšie. Lákajú ich pokojnejšie cesty s menším počtom áut a menej ľudí v uliciach (a teda aj menšia pravdepodobnosť obťažovania). Niektoré z nich možno presedlali z áut na bicykle preto, že dištančná výučba ich dočasne odbremenila od povinnosti robiť taxikárky svojim potomkom. A tipujeme, že v niektorých prípadoch nasadli ženy na bicykle jednoducho preto, že majú počas pandémie hlboko do vrecka a náklady na dopravu stúpli.

To, či žena – bez ohľadu na vek, sociálne postavenie, či zdravotný stav (koľko ľudí na bicykli s hendikepom ste dnes v uliciach videli?), nasadne na bicykel, je významným ukazovateľom nielen rodovej rovnosti, ale aj bezpečnosti a vzájomnej ohľaduplnosti. Pandémia bicyklovanie sprístupnila. Po nej však bude treba odstrániť dopravné (a mentálne) prekážky, ktoré stoja bezpečnému bicyklovaniu v ceste.

Ide napríklad o úpravu zákona, ktorá by vodičov áut zaväzovala obchádzať ľudí na bicykloch vo vzdialenosti minimálne 1,5 metra. V Čechách už poslanecká snemovňa schválila novelu zákona, ktorou sa spresňuje bezpečný odstup pri predchádzaní na vyššie spomínanú vzdialenosť.

Po sérii tohtoročných smrteľných nehôd – v máji cyklistický reprezentant Adrián Babič pri tréningu, v júni jeden cyklista a cyklistka, v auguste profesionálny cyklista Róber Nagy ml. pri tréningu, v septembri ďalšia tragická smrť muža v okolí BA – sa snáď aj u nás konečne dočkáme bezpečnejšej cestnej infraštruktúry. (Ako sa situácia vyvíja pozri bližšie u Cyklokoalícia https://www.facebook.com/cyklokoalicia/posts/5265205833506613) Cyklistická parita by totiž nemala byť rarita.

ZDROJE:

https://www.nytimes.com/.../nyc-biking-covid-women.html

https://www.theguardian.com/.../cycling-trips-made-by...

https://sportnet.sme.sk/.../zomrel-cyklista-robert-nagy-ml/

https://spravy.pravda.sk/.../591988-po-tyzdni-dalsia.../