FEMINISTKY.SK

Provokatívna(?) kampaň podniku v Bratislave
April 16th, 2011

Ja naivka. Odjakživa som si myslela, že „provokatívna“ kampaň by v sebe mala obsiahnuť kus rafinovanosti, nezvyčajnosti, možno i recesie. Schválne – nájdite v tejto kampani päť stereotypov. Ťažká úloha? Pár prepálených fotografií, žena v úlohe sexuálneho objektu, žena v úlohe zvodkyne s infantilizujúcim gestom. Valnejšiu mienku nemajú autori kampane ani o mužoch – pripodobňujú ich - tradične pejoratívne - divej zvery. Byť mužom, alebo divou zverou, normálne sa urazím.

Fajčenie vraj neškodí zdraviu. Práve premýšľam, ako bilbord s kľačiacou blondínou, ktorú ťahá dominantný mladík za vlasy pri náznaku orálneho sexu, súvisí s otváraním priestorov podniku. Samozrejme, baviť sa môžeme všelikde a všelijako. Každopádne si nemyslím, že niekoľkometrová pripomienka: „toto je sexualita a toto je považované za žiadúce“ dvihne náladu mnohým okoloidúcim. Je to kampaň orientovaná na mladých ľudí – a je fatálnou chybou predpokladať, že väčšina mladých žien a mužov si z tejto kampane odnesie iba pocit, že sa nezaobíde bez čiernych kachličiek na toalete. Pretože tento únavný imperatív o vzhľade a sexualite je prítomný všade, vrátane bilbordov - ženy musia byť také či onaké, alebo to aspoň musia veľmi chcieť a páni muži nech sa bujačia. Vedela by som si predstaviť oveľa citlivejšie zaobchádzanie s telom ženy i stereotypmi. Skutočnosť je teda taká, že osobne naozaj netúžim vzhliadať tieto vysoko sugestívne skvosty na verejných miestach.

Ako som už spomínala, ide o podnik, ktorý chce pritiahnuť pozornosť mladých. Žeby bolo slovo „mladý“ synonymom totálneho nedostatku reflexie? Pod toľko avizovanou originalitou sa totiž rozumie kopírovanie amerických klubov, ako sa hrdo prezentuje na webovej stránke s kampaňou. Nanešťastie sa však opäť bezhlavo kopíruje to najhoršie. Za takéto skrášlenie verejného priestoru, šírenie nediskriminujúcich odkazov a starosť o bratislavskú kultúru si autorský tím kampane vyslúžil tekvicou do neho.