FEMINISTKY.SK

Seriál Slúžka a kampaň pre Chanel
November 13th, 2021
margaret-qualley-composite.jpg

V seriálovom megahite „Slúžka” sa odohrá zaujímavá scéna. Alex, ktorá sa živí upratovaním domov, si požičia zo šatníka zazobanej klientky kašmírový sveter. Ten má čarovnú moc navodiť jej instantný pocit blahobytu. Alex, ktorá nemá ani na jedlo pre svoju dcéru, sa v ňom cíti ako nová žena. 1400 dolárov tkaného luxusu na jej pokožke jej pomáha odohnať chmúrne myšlienky. Fakt, že jej sveter zákazníčka napokon daruje, je pre Alex predzvesťou lepšej budúcnosti.


Margaret Qualley (inak dcéra svojej seriálovej matky v podaní Andie MacDowell), ktorá si v seriáli zahrala úlohu Alex, je dnes megacelebritou. Exceluje však v dvoch veľmi odlišných úlohách. Na jednej strane je hviezdou seriálu o mladej slobodnej matke Alex, ktorá bojuje s chudobou, bezdomovectvom a hladom. Na druhej strane je ambasádorkou Chanelu, teda jednej z najluxusnejších módnych firiem na svete (značke pritom robí skrytú reklamu aj na svojom Instagrame). Obidva svety od seba delia svetelné roky.


Poviete si, že takto predsa funguje zábavný priemysel. Napokon, prípadov podobnej hodnotovej rozpoltenosti by sa našlo neúrekom. A máte pravdu.


Príbeh od Netflixu si však zaslúži pozornosť. Veľmi ľahko totiž môže navodiť falošný pocit, že zo dna na vrchol sa môže odraziť každý. Presne taký pocit sme pri sledovaní seriálu nadobudli aj my. Seriál „Slúžka” je totiž natočený perfektne.


Hoci má séria povznášajúci koniec, posolstvo zostáva pochmúrne. Ide o ťaživý príbeh o neadekvátnej americkej sociálnej záchrannej sieti, generačných cykloch chudoby a závislosti a ťažko pracujúcich ľuďoch, ktorých od extrémneho hladu alebo vysťahovania delí vždy len pár dolárov.


Alex nemá čas myslieť na krásu: po celý čas ju vidíme s minimálnym mejkapom, náhodným chvostom, oblečenú do neforemných, použitých šiat, vrátane jej fádnej uniformy slúžky. Prirodzene jej fandíme, obdivujeme jej odvahu a odhodlanie. Naše sympatie k nej však nepopierateľne podmieňuje sčasti aj vizuálno.


Alex je pekná beloška s postavou, ktorá zodpovedá konvenčným predstavám o telesnej príťažlivosti. Jej vzhľad vplýva aj na to, ako ju vníma okolie a akým smerom sa odvíja jej život. Nie náhodou sa dostáva k prenájmu dobrého auta, bývaniu v snobskej časti mesta a napokon aj k lepšej budúcnosti. Z hľadiska obecenstva je lákavé konzumovať príbeh ťažko skúšanej, ale atraktívnej ženy a očakávať šťastný zvrat.


Momenty alá kašmírový sveter servíruje seriál publiku po celý čas. Majú nás pripraviť na prípadný únik hlavnej hrdinky z chudoby. Alex patrí do tohto iného, ​​lepšieho sveta. To, že sa v inak pomerne drsnom príbehu neustále odohráva séria šťastných náhod, nás o tom len uisťuje. Cesta na vrchol je nevyhnutná: hlavná hrdinka na to má všetky predpoklady – krásu, inteligenciu, zdravie aj správnu farbu pleti. Ide len o správne načasovanie a o to, aby sa človek „neprestával snažiť”. Ak sa tieto faktory stretnú, Alex je katapultovaná do sveta, v ktorom nikoho netrápia peniaze za plyn alebo potravinové lístky.


„Popoluškovské” typy románov a filmov nás vedú k očakávaniu, že krásna, utláčaná mladá žena sa jedného dňa dočká spásy. Aj krásna matka Alex sa opakovane pokúša nájsť si slušného muža, ktorý by ju zachránil pred chudobou. Alexiným záchrancom je namiesto princa vysokoškolské štipendium.


Ktovie, ako by seriál okomentovala Coco Chanel, ktorej spoločnosť uzavrela so seriálovou Alex mastný kontrakt. Módna návrhárka, podobne ako Alex, za mladi bojovala o prežitie a napokon sa jej podarilo z chudoby vymaniť. Coco Chanel v predstavách mnohých prežíva ako inšpiratívna ikona a príklad ženskej sily a emancipácie (teda, ak si odmyslíme jej kontroverznú epizódu spätú s nacizmom). Jej záľuba v spochybňovaní rodových očakávaní prostredníctvom módy v ktorej kládla dôraz na mužské línie, bola zaiste revolučná a zmenila spôsob, akým ženy premýšľajú o tom, ako sa obliekajú.


Imidž značky, ktorá sa zasadzuje za ženskú emancipáciu, sa snažil živiť aj jej kreatívny riaditeľ Karl Lagerfeld. Ten počas parížskeho týždňa módy v roku 2014 nasimuloval protestný pochod za práva žien. Modelky z módneho domu Chanel kráčali po ulici-móle s transparentmi požadujúcimi práva žien. Heslá („Ladies First”, „Feminist But Feminine”, „Boys should Get Pregnant too” a „Make Fashion Not War”) však pôsobili takisto rozpačito ako odozva obecenstva. Keď najlepšie zarábajúce tváre modelingu na svete cez megafóny obalené kožou s logom Chanel kričali otázky ako: „Čo chceme?“, odpoveď davu bola nevýrazná. Napokon, čo by aj mohli chcieť ľudia, ktorí si môžu kúpiť všetko. Šlo jednoducho o prehliadku vychudnutých, prevažne bielych mladých žien v oblečení za zderské ceny, ktorej zámerom bolo svojskou interpretáciou rodovej rovnosti zvýšiť zisky.


CHANEL2015.jpg


To, že Margaret Qualley účinkovala v sociálnej a feministickej dráme ešte nič nehovorí o jej politických postojoch. Fakt, že sa novodobá seriálová popoluška pridala k značke Chanel, má podobnú motiváciu ako inscenácia protestného pochodu na móle.


Pripomína nám to, že ide hlavne o biznis.


K napísaniu tohto textu nás inšpiroval tento článok The New York Times: https://www.nytimes.com/2021/11/10/style/cinderella-myth-maid-netflix.html