FEMINISTKY.SK

Studený máj, filmový raj
May 19th, 2023
13cannes-convo1-superJumbo.jpg

Do našich filmových prehľadov zvyčajne zaraďujeme nové snímky. Tento zoznam bude iný: dali sme dokopy niektoré zásadné filmy, ktoré nás formovali a ktoré treba vidieť.


Film Jedna spieva, druhá nie (1977) nazvala jeho režisérka Agnès Varda feministickým muzikálom. Odporúčame ho napriek našej antipatii voči tomuto žánru. Zachytáva príbeh dvoch žien z rozdielnych spoločenských vrstiev, ktoré spojí nechcené tehotenstvo jednej z nich. Film vzbudil svojho času veľké kontroverzie. Niektorí ho považovali za príliš radikálny, feministky zase tvrdili opak. Veď posúďte samy.


Snímka.PNG


Zvláštny deň (1977) je jeden z najlepších filmov o talianskom fašizme. Stojí prevažne na interakciách dvoch osôb: gejského intelektuála, ktorý stratil zmysel života, a žene v domácnosti, ktorá sa ho pokúša zviesť.


locandina-una-giornata-particolare.jpg


Piesočnú ženu (1964) je najlepšie sledovať bez znalosti jej deja. Opis preto obmedzíme na konštatovanie, že na dne pieskoviska sa odohráva existenciálna dráma, ktorá vyvoláva otázky o patriarcháte a nezmyselnosti existencie v kapitalistickej spoločnosti.


Snímka 2.PNG


Safe (1995) rozpráva príbeh ženy alergickej na svoje prostredie. Žije v bohatom, antiseptickom, luxusnom dome v južnej Kalifornii a jej jedinou povinnosťou je starať sa o svoje zdravie a vzhľad. Jedného dňa skolabuje. Kolaps však nemá zdravotnú príčinu: ide o psychický problém, ktorý dosiaľ nevnímala.


MV5BODliOWEzMTUtZDQ5ZS00ZTBmLTgzNzEtMGVkOTlhYWNkYjE2XkEyXkFqcGdeQXVyMTQxNzMzNDI@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg


Film Divotvorkyňa (1962) rozpráva príbeh americkej socialistky Helen Keller, ktorá ako jedenapolročná stratila zrak i sluch. Jej slabozraká učiteľka ju s trpezlivosťou a zručnosťou vracia späť do sveta pomocou posunkovej reči. Keller sa tak aj vďaka nej stala priekopníčkou marxistického chápania útlaku a oslobodenia zdravotne znevýhodnených.

image.jpg




Film Popoludňajšie osídla z roku 1943 s ironickým dodatkom „made in Hollywood“ nakrútila filmová priekopníčka Maya Deren. Rodáčka z Ukrajiny a matka amerického avantgardného filmu vytvorila nezabudnuteľnú sériu metaforických a metafyzických autoportrétov, ktoré sú poznačené freudovskými motívmi.


meshesoftheafternoon4.jpg


Film Barbary Loden s názvom Wanda mal premiéru v roku 1970. Ide o drsný portrét ženy z robotníckej triedy (ktorú so železnou presvedčivosťou hrala samotná Loden), ktorá sa vymaní z nešťastného manželstva, aby sa ocitla na úteku s násilným bankovým lupičom. Film je dnes všeobecne uznávaný za stavebný kameň ženskej kinematografie. Jeho sila spočíva čiastočne v tom, že odráža režisérkin záhadný život, ktorý sa začal uprostred hospodárskeho úpadku na vidieku v Severnej Karolíne a skončil vo veku 48 rokov na okraji spoločnosti.


NtDa9MzcQMLF4K8R6XPI7DuDWWnNhM_large.jpg


Jeanne Dielman, Obchodné nábřežie 23, 1080 Brusel(1975) je feministický a zároveň filmársky radikálny snímok. Hlavná hrdinka celé dni vykonáva útrpne monotónne domáce práce a stará sa o syna. Poriadok a čistota, ktoré vypĺňajú jej každodennú existenciu, a jej elegantný zovňajšok vylučujú akékoľvek asociácie so spôsobom, akým si privyrába. Jeanne totiž vo svojej domácnosti poskytuje platené sexuálne služby.

RNgyyko6OZ25dRszEiMSU9WjMNJVUb_large.jpg


Frances (1982) je skutočný príbeh dievčaťa z malého mesta, ktoré v 30. a 40. rokoch 20. storočia okúsilo lesk Hollywoodu a slávu Broadwaya a potom viedlo život, v ktorom sa všetko pokazilo. Frances Farmer bola nielen talentovaná filmová hviezda, ale aj politicky angažovaná ľavičiarka. Film ukazuje útrapy ženy s duševnou poruchou, ktorú spoločnosť nedokázala pochopiť a podporiť.


wanda-vintage-movie-poster-original-30x45.webp